Rapportage van Art. 1-Midden Nederland over mensenrechten ten tijde van de coronacrisis
Art. 1-Midden Nederland brengt ten tijde van de coronacrisis elke maand een rapportage uit. In deze rapportages analyseren zij de interactie tussen mensenrechten en de benodigde maatregelen van de overheid om ons te beschermen tegen COVID-19. In de rapportage van juni komt onder andere de ongelijkheid in het onderwijs naar voren.
Begin juni bleek dat een groot deel van de Utrechtse basisscholen zich niet aan de regels van het inschrijfbeleid houdt. Ten eerste omdat veel scholen niet duidelijk zijn over hun inschrijfbeleid. Ten tweede kan je bij sommige scholen je kind al inschrijven als het jonger dan 3 jaar is. Een anonieme schoolleider meldde zelfs dat de inschrijflijsten selectief gebruikt worden: Nederlandse kinderen krijgen dan soms voorrang op Turkse of Marokkaanse kinderen.
Een ander probleem dat de ongelijkheid in het onderwijs vergroot is dat niet alle leerlingen de digitale middelen en ondersteuning hebben om goed online onderwijs te volgen. Als leerlingen wel offline onderwijs kunnen volgen hebben ze soms last van een lerarentekort: er zijn te weinig leraren in het voortgezet onderwijs en op het MBO.
Andere onderwerpen die aan bod komen in de rapportage zijn: Black Lives Matter; discriminatie en racisme in het hoger en wetenschappelijk onderwijs; de gevolgen van de coronacrisis voor jongeren op de arbeidsmarkt; de Pride-maand; schoonmakers die in de grijze/zwarte industrie werken in Utrecht en inclusiviteit van mensen met een beperking in de crisisaanpak. Download de rapportage van juli hieronder.
Door: Annemarie Voortman