"Over een gedeeld gevoel van uitsluiting in de Nederlandse samenleving."

Art.1 Midden Nederland - Gekleurd Nederland - IZI Solutions - De Familie Film & TV

Film & gesprek: Ik alleen in de klas

ik alleen in de klas - bron ART.1

Een hoge score halen bij de Cito-toets en toch een vmbo-advies krijgen. Met vrienden naar de club en geweigerd worden door de uitsmijter. Grapjes van klasgenoten moeten ondergaan. Het zijn de vormen van alledaags racisme die de kinderen van regisseur Karin Junger en hun vrienden voor de kiezen krijgen.

Ik alleen in de klas

In ‘Ik alleen in de klas’ gaat regisseur Karin Junger, witte moeder van drie donkere kinderen, samen met haar familie de confrontatie aan met het racisme dat zij in hun dagelijks leven ervaren. Twaalf jongeren komen samen op een landgoed in Frankrijk. De groep bestaat uit Jungers kinderen en hun vrienden. Allen zijn gekleurd en hebben een gedeeld gevoel van uitsluiting in de Nederlandse samenleving. Door gebruik te maken van re-enactment worden pijnlijke situaties opnieuw vormgegeven. In deze eenvoudige, maar doeltreffende documentaire zien wij de impact die subtiele en minder subtiele vormen van racisme hebben op het leven van jonge Nederlanders.

Programma

Maandag 25 september a.s. organiseert Art.1 Midden Nederland in samenwerking met Gekleurd Nederland, IZI Solutions en De Familie Film & TV een avond waar de film ‘Ik alleen in de klas’ wordt vertoond. Na afloop van de film gaan de aanwezigen met elkaar in gesprek. Vanaf 19.00 uur bent u welkom in ZIMIHC Theater Stefanus (Braziliëdreef 2, Utrecht), het programma start om 19.30 uur.

De avond wordt gehost door Halil Ibrahim Karaaslan! Halil is actief (en activistisch) docent maatschappijleer met ruim 10 jaar ervaring van het VMBO tot aan VWO en in het MBO. Naast zijn rol als docent is hij op het MBO actief als coach waarin hij jongeren verder begeleidt in hun (studie)keuzes om zo zowel hun studie als leven vorm te geven op een manier die hen verder helpt. Naast het lesgeven houdt Halil zich actief bezig met het onderwijsdebat in Nederland. Geregeld schrijft hij columns voor o.a. het vakblad M&P en PROFIELEN waarin hij vooral pleit voor een inclusieve benadering van het onderwijs en lastige thema’s bespreekbaar probeert te maken. Daarnaast ligt zijn expertise bij het inrichten van vakken als burgerschap en loopbaan.

Bron: Art.1 Midden Nederland
Meer informatie? Bezoek de website van Art.1 Midden Nederland of het Facebook-evenement.

Agenda Discriminatie Diversiteit Inclusie

terug naar boven