"The Colour Kitchen gaat de barricaden op met NO SOCIAL WASTE"

The Colour Kitchen

De barricaden op voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

The Colour Kitchen heeft eind juni haar nieuwe campagne gelanceerd. Met NO SOCIAL WASTE! als thema, gaat het bedrijf de barricaden op om sociaal ondernemen breed onder de aandacht te brengen. Directeur Joske Paumen: “Na bijna tien jaar The Colour Kitchen kunnen we zeggen dat sociaal ondernemen op alle vlakken werkt. Goed doen én geld verdienen gaan prima samen.” Bij het horeca- en cateringbedrijf krijgen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de mogelijkheid in de praktijk een diploma te halen, waarbij ze worden klaargestoomd voor de arbeidsmarkt. Op maar liefst 23 locaties zijn op dit moment 165 leerlingen bezig hun toekomst vorm te geven.

NO SOCIAL WASTE 3 posters

Een stap harder lopen
In de campagne spelen de leerlingen waar het om gaat de hoofdrol. Paumen: “Zij zijn bij alles wat we doen het uitgangspunt, ook in dit geval. Verder hebben we een manifest opgesteld, dat hoort tenslotte bij actievoeren.” In het manifest staat beschreven waar The Colour Kitchen voor staat. Het is de bedoeling dat het manifest breder gedragen wordt. Paumen: “Sociaal is het nieuwe normaal. Wat ons betreft ondertekenen heel veel andere bedrijven en instanties het manifest.” Dat kan overigens op verschillende manieren. Waar nu vooral behoefte aan is: bedrijven die een afgestudeerde leerling van The Colour Kitchen aan een baan helpen. “Echt, onze leerlingen zijn zulke geweldige professionals. Ze komen vaak van ver en lopen daarom een stap harder.”

Effectieve manier van werken
Wat bijzonder is aan The Colour Kitchen zelf: het is een commercieel bedrijf dat tegelijkertijd werkt aan het creëren van maatschappelijke impact. Paumen: “Misschien is juist dat de reden voor onze effectiviteit. Met 76% van de leerlingen die een diploma haalt en 49% die meteen doorstroomt in een baan zitten we boven het gemiddelde.” Volgens Paumen raakt de nieuwe campagne het hart van de organisatie. “Wij vinden het zonde dat er in Nederland zoveel talent onbenut op de bank zit. Het gaat om mensen die vaak verloren zijn geraakt in ons sociale systeem, ze komen van straat of zijn voor de zoveelste keer uitgevallen op school. Wij geven ze een nieuwe kans. Waarom? Omdat we merken dat de bestaande, reguliere instanties het talent niet uit deze groep weet te halen.”

Van label naar keurmerk
Leerlingen bij The Colour Kitchen kunnen een diploma op MBO 1 of 2 niveau behalen, daarvoor werkt het bedrijf samen met opleidingsinstituten zoals het ROC Midden en Nederland en het SVO. De rol van het bedrijf is volgens Paumen een heldere. “Wat wij doen, is het bieden van ruimte waar het talent van onze leerlingen tot uiting komt. Ze leren stap voor stap werknemers- en vakvaardigheden waarmee ze daarna prima de arbeidsmarkt op kunnen. Met NO SOCIAL WASTE willen we de hele wereld laten zien dat mensen oprecht de kans geven werkt. Van mensen met een label ontwikkelen ze zich tot professionals met een opleiding en ervaring als keurmerk.”

Purpose
Volgens Paumen is sociaal ondernemen niet enkel goed voor de leerlingen. “Niet voor niets gaat ieder managementboek tegenwoordig over ‘purpose’. Voor ons is dat een essentieel onderdeel van wat we doen. Mensen zien groeien geeft ons bij The Colour Kitchen allemaal energie. Je doet het niet voor niets en dat is ernstig verslavend.”

Over The Colour Kitchen
Wij vinden dat we ons menselijk kapitaal in Nederland moeten koesteren – geen talent mag onbenut blijven. Bij The Colour Kitchen zien we ze veranderen van mensen met een label in betrokken professionals met een gedegen opleiding als keurmerk. Daarmee willen we het verschil maken!
Meer informatie? Bezoek de website van The Colour Kitchen.

Educatie Inclusie Samenleving Werk

terug naar boven